Menu Close

Toimintakertomus 2013

TOIMINTAKERTOMUS v.2013

Seuran 9.sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 16.3. ja läsnä oli 16 henkilöä. Seura on merkitty yhdistysrekisteriin 31.8.2004 numerolla 190015 ja Ly-tunnus on 2152197-2. Seuratunnuksena on kunnan vaakuna-aihe vuodelta 1957. Toiminnasta on tiedotettu yleisesti kotisivustolla www.saynatsaloseura.fi  Sivusto sisältää runsaasti tietoutta Säynätsalosta kotiseutuna. Sivuston uusiminen on työnalla.  Seura  on Suomen Kotiseutuliiton jäsen.

Seuran toimitilana Vanerila osoitteessa Puutie 3  on ollut monipuolisesti käytössä.Vanhan paloaseman autotalliosa kunnostettuna kokoussaliksi on ollut sopiva pienimuotoisiin kokouksiin.Nähtäville on saatu kuvakerrontaa, joka myös on kiinnostanut. Talon vieraskirja kertoo kävijämääristä ja  tapahtumia on Vanerilassa ollut vuoden aikana 83.

Pj. Erkki Ikonen, vpj. Juha Parkkonen, jäs. Ritva Saarinen, Anneli Autio, Eeva Hänninen, Ilpo Suominen ja siht. Kauno Lehtomäki. Hallitus kokoontui vuoden aikana 8 kertaa.

Henkilöjäseniä oli vuoden päättyessä 48. Jäsenmaksuna on kannettu vuosittain 10 €.

Perinnejulkaisut ”Piipun katveessa, Järvi ihan rannassa, Säynätsalon Sypreena ja Yritystä aidan molemminpuolin” olivat seuran julkaisuina myynnissä. Sarjaa täydensi vuoden aikana valmistunut ”Neljäs kertako toden sanoo” ja kertoo kuntaliitoksista ja säynätsalolaisuudesta. Lisäksi on myyntivälityksessä kirjat Fiosolen puutarhat, Loisto ja Lyhty sekä Keski-Suomen karttakirja. Keski-Suomen päivänä 18.4. oli Vanerilan esittelyä yhtenä tapahtumista maakunnassa.

On oltu mukana  Hanna Parviaisen muistomerkin ”Hanna- patsaan” sijoittumiseen kirkonmäelle ja tallennettu sen syntyvaiheet videona. Seudullisessa ”Kekseliäät kylät” hankkeessa on oltu mukana ja on ollut kanssakäymistä virolaisten ja  irlantilaisten vastaavien toimijain kanssa. Säynätsalopäivien aikana 12- 13.8. Vanerila oli yhtenä tapahtumakohteena yhteistyössä Marttojen ja  Parviaisten sukuseuran  kanssa. Parin päivän ajan liikkui väkeä talontäydeltä tutustumassa esittelyihin Säynätsalosta kotiseutuna. Museo- kotiseutupäiville Palokassa 19.11. on osallistuttu kuin myös kotiseutuarkistojen ylläpidon kurssitukseen, mitä Kotiseutuliitto järjestää. Vanerila on hakenut paikkansa paikkakunnalla eri järjestöjen kokoontumispaikkana.

Kertomusvuoden taloudellinen tulos osoittaa ylijäämä 75,82 € tilierittelyllä, mistä on erillinen kirjanpitoon perustuva tuloste. Kassavarat ovat seuran pankkitilillä KSOp 529020-214746

Säynätsalo 21.1.2014